Ungcamp.dk

Kære børn!

Johannes afslutter sit brev med ordene ovenfor, de lyder hårde, og så alligevel? Er det ikke bare en formaning til at holde sig til Gud? Jo, det er det! Og formane, det gør Johannes rigtig meget. Formane betyder at Johannes indtrængende og ganske alvorligt mener at der noget vi skal være opmærksomme på og holde os fra som kristne. Hele hans brev er én lang formaning til hvordan vi som kristne skal leve.

For ikke så længe siden læste jeg hele Første Johannesbrev igennem. Der var én ting som faldt mig ind: Johannes bruger mange steder ”kære”!

Han gør det i to former: seks gange skriver han ”kære børn” og andre seks gange skriver han ”mine kære”. Hver gang han bruger udtrykkene er det for at gøre læseren opmærksom på at dette er MEGET vigtigt! Noget som han mener de skal holde øje med og måske holde sig fra. Måske også de ting som vi har svært ved at holde fast i! Men hvorfor bruger han lige det udtryk?

Jeg tror Johannes gør det fordi at han ønsker at dem som tror på Jesus Kristus skal blive i den tro! Udtrykket ”kære børn” gør mig opmærksom på indholdet. Johannes skriver brevet i kærlighed til den troende, for at støtte og opmuntre ham/hende.

Men hvad tror du?

Frem til Ungcamp 2013 vil vi med jævne mellemrum ligge en refleksion af et vers fra 1. Johannes brev ud på ungcamp.dk. Følg med her på siden eller på Facebook.

Udgivet den af Niels Friberg
Kategorier 2013, Reflektioner